نگهداری از سیستم ترمز
معمولترین سرویس لازم برای ترمزها یا نگهداری از سیستم ترمز تعویض لنت ترمز میباشد. لنتهای ترمز معمولا دارای یک قطعه فلزی به نام سایش نما (نمایش دهنده میزان سایش و فرسودگی) هستند. وقتی لنتها به اندازه کافی فرسوده شوند، در زمان گرفته شدن ترمز سایش نما با دیسک ترمز باعث تماس این قطعه با دیسک ترمز شده و صدای سوت به گوش میرسد که از تماس قطعات فلزی(لنت و دیسک)حاصل میشود.
بر روی نوعی از لنتهای چرخ جلو یک فیش بصورت جاسازی شده در لنت، بین آخرین نقطه اتصال لنت و بدنه فلزی آن، شرکتهای سازنده لنت قرار داده اند که وقتی لنت در آستانه تمام شدن قرار میگیرد بوسیله آن یک چراغ در پشت آمپر به راننده هشدار میدهد تا لنتها را تعویض کند. در ضمن یک دریچه(فضای خالی) بازدید در سیلندر ترمز دیسکی وجود دارد که از طریق آن میتوانید میزان فرسودگی لنتهای ترمز را مشاهده کنید.
سیستم ترمز کاسه ای
ترمزهای کاسه ای:
در ترمز کاسه ای ، کاسه ترمز به چرخ متصل است و همراه آن گردش میکند. دو عدد کفشک آهنی هلالی شکل که لنتهای ترمز بر روی آن کوبیده شده روی طبق ثابت محور نصب شده اند .در حالت عادی که خودرو نیاز به ترمز کردن ندارد کفشکها به طوری تنظیم میشوند که فاصله کمیبین کاسه ی ترمز و لنتهای روی کفشک وجود داشته باشد وقتی راننده پدال ترمز را میفشارد فشار روغن در سیلندر اصلی افزایش یافته به سیلندر چرخها هدایت میشود پیستونهای داخل سیلندر چرخ در اثر فشار روغن از یکدیگر دور شده کفشکهای ترمز را به طرف کاسه ی ترمز حرکت میدهند در اثر نیروی وارد از لنت هر کاسه ی ترمز نیروی اصطکاک بین کاسه ترمز و لنت ایجاد میشود و نتیجه ان ایجاد شتاب منفی در چرخ و متوقف کردن ان است .
علاوه بر نیروی هیدرولیکی موثر بر کفشکهای ترمز نیروی دیگری هم در ترمزها ی کفشکی تولید میشود که عمل لنتهای کفشکی است عمل خودکار در اثر رخش کاسه و ثابت بودن لنت در هنگام (servo-action) خودکار ترمز کردن در کاسه ی ترمز بوجود میاید کفشک ترمز در یک نقطه از طبق ثابت و در نقطه ای دیگر به وسیله پیستون سیلندر چرخ به سمت کاسه ی ترمز فشرده میشود به انتهای قسمتی از کفشک ترمز که در روی طبق ثابت است پاشنه و به قسمتی که به وسیله ی پیستون سیلندر چرخ حرکت میکند پنجه گویند .
هر گاه جهت چرخش کاسه ی ترمز از طرف پنجه به طرف پاشنه کفشک باشد ان را کفشک محرک و هر گاه جهت چرخش کاسه ا ز طرف پاشنه به طرف پنجه باشد فشک را متحرک گویند پاشنه کفشک محرک در هنگام ترمز کردن مایل است قسمت پایین لنت را در کاسه ی ترمز فرو برده نیروی بسیار زیادی در نزدیکی پاشنه ی لنت ایجاد میشود.این نیروی فرو رونده درکاسه ی ترمز نیروی اصطکاک نسبتا زیادی را در بین لنت و کاسه تولید میکند و باعث شتاب منفی زیادی درچرخ میگردد در کفشک متحرک جهت نیرو از طرف پاشنه به طرف پنجه بوده و باعث عقب راندن لنت از کاسه میشود.
انواع کفشک بندی ترمزهای کاسه ای :
کفشک بندی سیمپلکس
کفشک بندی دوپلکس
کفشک بندی سرو
۱) کفشک بندی سیمپلکس
چندین نوع کفشک بندی سیمپلکس وجود دارد که بر حسب نوع شناور یا ثابت بودن و نوع تکیه گاه پاشنه کفشک چرخشی یا لغزشی دسته بندی میشود در کفشکهای سیمپلکس ضریب مخصوص افزایش نیروی اصطکاک کفشکها در حدود ۲ است که قسمت بیشتر ضریب اصطکاک ایجادی در کفشک محرک و قسمت اندک ان در کفشک متحرک ایجا د میشود بنابراین اختلاف نیرو ی بین دو کفشک خیلی زیاد است بیشترین خوردگی لنت در کفشک محرک است و مقدار کمیاز لنت متحرک ساییده میشود به این دلیل گاهی لنت قسمت متحرک را نازک تر میکوبند گاهی سیستم محرک لنتهای کفشک از نوع گوه ای است و بعضی اوقات محرک بادامکی از محاسن سیستم بادامکی ساییدگی یکسان لنتها در کفشک محرک و متحرک است زیرا بادامک محرک کفشکها در محل ثابتی در روی طبق مستقر شده است و از معایب ان میتوان قدرت زیاد برای راه اندازی و استحکام زیاد قطعات را نام برد زیرا نیروهای نامساوی بر بادامک وارد میشود.
۲) کفشک بندی دوپلکس :
در این نوع کفشک بندی دو پیستون به کار رفته است که نتیجه ی ان محرک کردن هر دو کفشک جلو و عقب است.حسن ترمز دوپلکس توزیع یکسان نیرو در بین لنتها محرک و متحرک است ساییدگی هر دو لنت برابر و ضریب C= افزایش نیرو نیز در ان ۳ میباشد
۳) کفشک بندی سرو
از این کفشک بندی در محور عقب کامیونهای تجاری سبک استفاده میشود اساسی ترین مزیت کفشک بندی سرو ان است که نیروی تکیه گاهی)پاشنه ای ( فشک محرک به کفشک متحرک وارد میشود و در نتیجه ضریب ۷ تن استفاده میشود میرسد به این دلیل در اغلب کامیونهای بیش از ۵ C= افزایش نیرو در ان به ۵ ترمزهای کاسه ای در چرخهای عقب اغلب اتومبیلهای سواری و در خودروهای سنگین (باری و مسافر بری) هم معمولا در همه ی چرخها کاربرد دارد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.