انواع لنت ترمز کدامند و تفاوت اصلی آنها چیست؟

4.1/5 - (7 امتیاز)

انواع لنت ترمز به طور کلّی به چند دسته­ ی مختلف تقسیم می­شوند. این لنت­ها از نظر تکنولوژی استفاده شده برای ساخت با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین، انواع مختلف لنت ترمز تفاوت­هایی را در موادّ اوّلیّه­ی مصرف شده برای ساخت لنت ترمز و میزان عمر مفید لنت ترمز با یکدیگر دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع لنت ترمز و کاربرد­های آن­ها آشنا کنیم.

لنت ترمزهای سرامیکی

ترمز­های سرامیکی یک از انواع لنت ترمز محسوب می­شوند

لنت ترمز چیست و انواع لنت ترمز چه تفاوت­هایی با یکدیگر دارند؟

پیش از وارد شدن به مبحث انواع لنت ترمز لازم است تا با این قطعه از خودرو آشنا شوید. لنت ترمز وظیفه­ی ایجاد اصطکاک در سیستم ترمز اتومبیل را بر عهده دارد و از این طریق به کنترل سرعت اتومبیل و یا متوقّف کردن آن کمک می­کند. لنت­های ترمز معمولاً از موادّی با ضریب اصطکاک بالا ساخته می­شوند تا بتوانند وظیفه­ی خود را به درستی انجام دهند. همچنین، جنس ترمز اتومبیل باید به گونه­ای باشد تا در دماهای بالا دچار خوردگی و اصطلاک نشود و باید بتواند در تمامی‌بازه­های دمایی وظیفه­ی خود را به درستی انجام دهد. اصطکاک ایجاد شده در انواع مختلف لنت ترمز بین لنت ترمز و دیسک و یا کاسه­ی ترمز ایجاد می­شود و عمل ترمز گرفتن موجب سایش و ایجاد اصطکاک بین این دو قطعه می­گردد. در گذشته انواع لنت ترمز را با استفاده از موادّی همچون آزبست تولید می­کردند.

صنعت تولید لنت­های ترمز برای سالیان طولانی از این مادّه برای ساخت انواع لنت ترمز استفاده می­کرد تا این­که دانشمندان کشف کردند که استفاده از آزبست در ساخت لنت ترمز موجب ابتلای انسان به سرطان­های مختلف از جمله سرطان ریه می­شود و پس از ممنوعیت استفاده از این مادّه در ساخت انواع مختلف لنت ترمز، موادّ دیگری جایگزین آن شدند تا از بروز این مشکل جلوگیری کنند. معمولاً موادّ به کار رفته در ساخت انواع لنت ترمز بر اساس موقعیّت­های مختلف انتخاب می­شوند و این مسئله به شرایطی همچون : نوع کارکرد خودرو و نیازمند بودن به استفاده از ترمز در موقعیّت­های مختلف وابسته است. به طور کلّی، انواع لنت ترمز بر اساس موادّ به کار رفته در ساخت آن­ها به ۳ دسته­ ی کلّی ارگانیکی، سرامیکی و نیمه فلزّی دسته بندی می­شوند. در این مقاله قصد داریم تا این موارد را به شما عزیزان معرّفی کنیم.

لنت ترمز سرامیکی

ترمز­های سرامیکی بالا­ترین قیمت را در میان انواع لنت ترمز به خود اختصاص داده­اند

 

انواع لنت ترمز کدامند؟

لنت ترمز ارگانیک

منظور از لنت ترمز ارگانیک همان لنت­های ترمز بدون آزبست هستند که از موادّی به غیر از آزبست در ساخت آن­ها استفاده می­شود. این دسته از انواع لنت ترمز به دلیل موادّ استفاده شده در ساخت آن­ها صدای کمی‌را در حین استفاده تولید می­نمایند. این گروه از انواع لنت­ ترمز به دلیل جنس خاصّ خود در دما­های پایین عملکرد بهتری را از خود نشان می­دهند و ممکن است که در دما­های بالا دچار آسیب شوند. یکی از معایب این گونه از ترمزها این است که ممکن است در دما­های بالا بوی بدی را از خود آزاد کند که این امر اصلاً خوش آیند به نظر نمی­رسد. به طور کلّی، انتخاب این نوع لنت­ها از میان انواع لنت ترمز در مواقعی که نیاز به استفاده­ی مداوم از ترمز را دارید توصیه نمی­گردد. زیرا استفاده از ترمز موجب داغ شدن لنت­ها می­شود و در این صورت ممکن است که ترمز بعد از گذشت مدّتی دیگر کارایی لازم را نداشته باشد و راننده را در مواقع ضروری با مشکل مواجه کند.

لنت ترمز سرامیکی

این نوع از انواع مختلف لنت ترمز مزیّت­های لنت­های ترمز ارگانیک همچون بی صدا بودن را دارا می­باشد ولی در عین حال معایب آن دسته از لنت­ها را دارا نیست. انتخاب این نوع از لنت ترمز از میان انواع لنت ترمز به شما این امکان را می­دهد که در شرایط جوّی و آب و هوایی مختلف بهترین عملکرد را از آن­ها مشاهده کنید. همچنین، عواملی همچون تغییرات دمایی و استفاده­ی مداوم از ترمز بر روی کیفیّت این دسته از لنت­ها نسبت به انواع دیگر لنت ترمز تأثیر کم­تری دارد و شما می­توانید با اطمینان بیشتری این نوع از لنت را از میان انواع مختلف لنت ترمز انتخاب کنید. تنها ایرادی که این دسته از لنت­ها دارا می­با­شند این مورد است که این لنت­ها بالاترین قیمت را از میان انواع لنت ترمز دارا می­باشند و همین امر باعث شده است تا استفاده از آن­ها محدود گردد. امروزه از ترکیبات مختلفی در کنار سرامیک برای ساخت انواع لنت ترمز سرامیکی استفاده می­شود تا علاوه بر کاهش قیمت این نوع از لنت­ها، کیفیّت عملکردی آن­ها را نیز بالا­تر ببرند.

لنت ترمز تیگران

در ساخت ترمز­های نیمه فلزّی از فلزّات مختلف در کنار موادّ دیگری برای ساخت این ترمز­ها استفاده شده است

لنت­های نیمه فلزّی

این نوع از لنت­ها از نظر کارکرد، ایجاد صدا و میزان سایش در رده­ی میانی انواع لنت ترمز قرار دارند و می­توانند تا خریداران خود را از نظر ویژگی­های ذکر شده راضی نگاه دارند. قیمت این گونه از لنت­ها پایین­تر از لنت­های سرامیکی می­باشد و همین امر موجب گشته است تا استفاده از آن­ها بیشتر از دیگر انواع لنت ترمز باشد. البتّه بد نیست بدانید که لنت­های نیمه فلزّی نسبت به انواع لنت ترمز ارگانیک از قیمت بالا­تری برخوردارند که این بالا بودن قیمت به دلیل کیفیّت بالای این لنت­های ترمز می­باشد. لازم به ذکر است که انواع دیگری از لنت­های ترمز همچون لنت­های ترمز کم فلز و زینتری نیز وجود دارند که از نظر کاربرد و میزان استفاده در رتبه­های بعدی نسبت به موارد گفته شده قرار دارند و در حال حاضر استفاده از این ۳ مورد بیشتر از موارد دیگر است.

امیدوارم که از مطالب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *