قیمت لنت ترمز عوامل تاثیرگذار کدامند؟

4.5/5 - (4 امتیاز)

قیمت لنت ترمز یکی از مسائلی است که همواره ذهن صاحبان خودروها را به خود درگیر کرده است. قیمت لنت ترمز می­تواند به عوامل مختلفی وابسته باشد که از جمله مهم­ترین آن­ها می­توان به مواردی همچون: جنس لنت ترمز، نوع خودروی سواری، اعتبار شرکت تولید کننده­ ی لنت ترمز و فناوری استفاده شده در ساخت لنت ترمز اشاره کرد. این عوامل می­توانند قیمت لنت را تا چندین برابر تحت تأثیر قرار دهند و صاحبان خودرو را با مشکلات زیادی برای تعویض لنت ترمز مواجه کنند. در این مقاله قصد داریم عوامل موثّر بر قیمت لنت  را برای شما بررسی نماییم.

قیمت لنت ترمز

قیمت لنت ترمز برای خودرو­های لوکس بالاتر از خودرو­های معمولی می­باشد

جنس لنت ترمز از مهم­ از مهم­ترین عوامل موثّر بر قیمت لنت ترمز می‌­باشد

جنس لنت ترمز از جمله مهم­ترین عوامل تأثیر گذار بر روی قیمت لنت ترمز می­باشد و می­تواند قیمت لنت را تا چندین برابر افزایش دهد. در گذشته از موادّی همچون آزبست برای ساخت لنت ترمز استفاده می­شد که همین امر باعث می­گردید تا قیمت لنت در آن زمان بسیار پایین­تر از امروز باشد. این مادّه به مقدار فراوان از معادن استخراج می­شد و برای مصارفی همچون: ساخت لنت ترمز و تولید پارچه­های نسوز استفاده می­گردید و همین عامل یکی از دلایل پایین بودن قیمت لنت ترمز در آن دوران محسوب می­شد. با گذشت زمان دانشمندان کشف کردند که استفاده از آزبست می­تواند موجب ابتلای انسان به سرطان ریه گردد و به همین دلیل استفاده از این مادّه برای ساخت لنت ترمز ممنوع گردید. پس از آن دوران، شرکت­های تولید کننده­ی لنت به استفاده از موادّ دیگری همچون سرامیک و فلز برای ساخت لنت ترمز روی آوردند که همین مسئله موجب افزایش قیمت لنت ترمز گردید.

به طور کلّی، امروزه لنت­های موجود در بازار برای خودروهای سواری به سه دسته تقسیم می­شوند. این سه دسته عبارتند از: لنت­های ارگانیکی، لنت­های نیمه فلزّی و لنت­های سرامیکی. واضح است که قیمت لنت  در رابطه با این سه مدل متفاوت است زیرا که موادّ به کار رفته در ساخت آن­ها با یکدیگر تفاوت دارد. به طور کلّی، لنت­های سرامیکی گران قیمت­تر از سایر لنت­ها محسوب می­شوند زیرا که پروسه­ی ساخت آن­ها از پیچیدگی و ظرافت خاصّی برخوردار است و همین مسئله باعث می­شود که قیمت لنت ترمز در این مدل بالا­تر باشد. البتّه بد نیست بدانید که این نوع از لنت­ها بیشتر بر روی خودروهای لوکس و گران قیمت وجود دارند و خودروهایی که مردم عادّی از آن­ها استفاده می­کنند بیشتر از لنت­های ارگانیکی بهره می­برند. لنت­های ارگانیکی ارزان­ترین نوع لنت محسوب می­شوند و این نوع از لنت بیشتر بر روی خودروهای عادّی نصب می­گردد و به همین دلیل قیمت لنت  برای این دسته پایین­تر از سایر مدل­ها می­باشد.

قیمت لنت ترمز می­تواند بر اساس موادّ به کار رفته در ساخت لنت ترمز متفاوت باشد

آیا نوع دیگری از لنت ترمز نیز وجود دارد؟

لنت­های نیمه فلزی نوع دیگری از لنت­ها هستند که در ساخت آن­ها از ترکیب موادّ مختلفی با فلزّات برای لنت ترمز استفاده می­شود. قیمت لنت نیمه فلزّی نسبت به لنت­های ارگانیکی کمی‌گران­تر است ولی این لنت­ها معمولاً از کیفیّت ساخت بهتر و در نتیجه عمر مفید بالا­تری برخوردار هستند. در ساخت این نوع از لنت­ها گاهی از ترکیب ۲۰ مادّه­ی مختلف برای ساخت لنت استفاده می­گردد که همین مسئله موجب شده است که این نوع از لنت­های در انواع مختلفی در بازار موجود باشند. البتّه لازم است بدانید که لنت­های دیگری همچون لنت­های کم فلزّ و لنت­های زینتری نیز در بازار موجود هستند ولی کاربرد آن­ها برای خودرو­های عادّی نیست و بیشتر بر روی خودرو­های لوکس و یا خودرو­های مسابقه­ای از این نوع از لنت­ها استفاده می­گردد و با­ الطبع قیمت لنت ترمز زینتری و کم فلز از لنت­های معمولی بالا­تر است.

نوع خودروی سواری عامل مهم دیگر است که بر روی روی قیمت لنت ترمز تأثیر می­ گذارد

مسلماً نوع مدل خودرو و میزان مدرن بودن آن می­تواند بر روی قیمت لنت ترمز تأثیر مستقیم بگذارد. خودروهای جدیدتر و بروز­تر نسبت به خودروهای سواری معمولی هزینه­های بیشتری را برای تعویض لنت ترمز برای صاحبان خود ایجاد می­کنند. قیمت لنت  برای خودروهای لوکس معمولاً بیشتر از خودروهای تولید داخل می­باشد و این مسئله به چند عامل مهم وابسته است. یکی از دلایل مهم این امر کیفیّت بالای این لنت­ها می­باشد که می­تواند قیمت لنت این خودروها را تا چندین برابر افزایش دهد.

قیمت لنت ترمز پژو

لنت ترمز پژو تیگران

لنت­های ترمز ارزان­تر معمولاً عمر کم­تری دارند

اعتبار کارخانه­  لنت سازی و تکنولوژی به کار رفته در ساخت لنت ترمز

به طور کلّی، هرچقدر اعتبار یک کارخانه ­ی تولید لنت بیشتر باشد متعاقباً قیمت لنت­ ترمز­ تولیدی آن کارخانه نیز بیشتر خواهد بود. این کارخانه­‌ها به دلیل استفاده کردن از تکنولوژی­های پیشرفته برای ساخت لنت ترمز معمولاً لنت­های گران قیمت­تری را تولید می­کنند. بالا بودن قیمت لنت ترمز­ تولید شده توسّط این کارخانه ­ها بی دلیل نمی­باشد زیرا که این لنت­ها معمولاً کیفیّت بسیار بالا­تری نسبت به سایر لنت­ها دارا می­باشند و به همین دلیل، صاحبان خودرو نیاز به تعویض زود هنگام لنت­های خودرو ندارند و با یک بار استفاده از لنت­های تولیدی این کارخانه گاهی تا ۱٫۵ برابر حالت عادّی از این لنت­ها استفاده می­کنند. به طور کلّی، میانگین عمر لنت­های خودرو در حدود ۸۰۰۰۰ کیلومتر است و معمولاً بعد از طی شدن این مسافت لنت­های خودرو دیگر کیفیّت و کارایی لازم را نخواهند داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *